Monday, June 29, 2009

Hakikat AH1N1 Kini Menjadi Nyata

Amaran atau teguran Dr Irfan Mohamad, Pensyarah Kanan ORL, Pusat Pengajian Sains Perubatan, USM (Utusan 13.6.09) mengenai betapa glamornya influenza A H1N1 yang pada ketika itu jauh lebih ketara berbanding denggi, kini semakin menjadi nyata. Seolah-olah mengiakan kepopularitiannya dengan munculnya gelombang kedua epidemik ini, penularan wabak ini sudah sampai ke tahap membimbangkan.

Perkembangan terkini wabak H1N1 di Malaysia sehingga 28 Jun, 2009, klik di sini----------------------->

Bagaimanapun dalam rencana yang ditulis oleh Mohd Khuzairi Ismail, dia berbeza pendapat dengan kenyataan bahawa ramai yang ambil berat mengenai penularan wabak ini. Barangkali kerana merasakan berada di dalam zon selesa, maka langkah pencegahan dan berwaspada tidak begitu diberi perhatian.

Dalam Utusan Malaysia hari ini (29.6.09) Mohd Khuzairi sempat menemubual Dr Irfan yang baru pulang dari Hong Kong dan mencatatkan pengalaman beliau ketika di sana dalam rencananya 'Sikap Tak Peduli H1N1'.

Dr Irfan turut memberikan pendapatnya bagaimana kerajaan boleh membantu mengurankangkan impak penularan wabak ini. Antaranya ialah dengan menyediakan kemudahan membersih tangan menggunakan dispenser automatik yang diletakkan dikebanyakkan tempat awam. Berita lanjut klik...

No comments: